Unitat, llibertat i… sempre, sempre, caritat

En tota comunitat existeix una tensió entre la unitat i la pluralitat. Aquesta tensió s’ha manifestat de diverses maneres al llarg de la història de l’Església. Hi ha un axioma de Sant Agustí que, personalment, sempre m’ha servit per exercir el ministeri, doncs expressa de manera sintètica i genial els principis aptes per resoldre el problema de la unitat i la pluralitat en les comunitats cristianes: “En allò necessari, UNITAT; en allò dubtós, LLIBERTAT; però sempre, sempre CARITAT”.

-En allò necessari, UNITAT. Si falta la unitat en allò necessari, es trenca la comunió eclesial. És el cas, per exemple, dels cismes i heretgies que han fet malbé el cos de l’Església. Però, ¿què és “allò necessari”, és a dir, allò en que tots els cristians hem de coincidir per romandre en la unitat de l’Església? Doncs ens respon sintetitzant Sant Pau: “Un sol Cos i un sol Esperit, com una és l’esperança a que heu estat cridats. Un sol Senyor, una sola fe, un sol baptisme, un sol Déu i Pare de tots, que està sobre tots, per tots i en tots.” (Ef 4,4-6). Val la pena destacar la importància de la unitat en “una sola fe”. Una temptació que podem caure és viure i difondre una mena de catolicisme “a la carta”: del menú dels dogmes i les creences cristianes escollir allò que ens agrada i descartar la resta. Sempre ens servirà com a guia el Catecisme de l’Església Catòlica, “instrument vàlid i autoritzat  al servei de la comunió eclesial i com norma segura per a l’ensenyament de la fe” (Constitución apostólica Fidei depositum, 4).

LIBERTAD en lo opinable. Unidad no es uniformidad. Una vez asegurada la unidad en lo esencial, la libertad de los hijos de Dios se despliega abarcando el ancho campo de lo cambiante y contingente. Uno puede perfectamente ser cristiano y dedicarse a la teología, al cuidado de los enfermos, a la contemplación o a la ingeniería; se puede ser un buen cristiano en el matrimonio o en el celibato; militando en uno u otro partido político; formando parte de una “comunidad eclesial de base” o siendo un simple “fiel de Misa”; estando integrado a una parroquia o a un movimiento; etc. Comprenderemos mejor lo que significa la libertad cristiana contemplando el numeroso conjunto de los santos y santas canonizados por la Iglesia. Animados por un mismo Espíritu, Benito de Nursia, Bernardo de Claraval, Francisco de Asís, Tomás de Aquino, Ignacio de Loyola, Teresa de Avila, Juan Bosco, Joan Collell, etc. llevaron vidas exteriormente muy diferentes. No sólo inculturaron el Evangelio, supieron expresarlo con un lenguaje apropiado para su época, pueblo y situación. Hay tantas formas de seguir a Jesucristo como fieles cristianos.

CARIDAD en todo. Quien no ama no ha conocido a Dios, porque Dios es Amor.” (1 Jn 4,8). Tanto en lo necesario y sustancial, como en lo contingente y accidental, debe prevalecer siempre la caridad, el amor cristiano. La caridad, según nos enseña San Pablo, es la mayor de las virtudes cristianas, la única que no pasará jamás. Permanecer unidos en el amor del Padre es la forma más eficaz de realizar y testimoniar la unidad cristiana. Cuando ven a los cristianos tratarse como hermanos, los no cristianos se preguntan por la raíz de ese amor. Esa fue una de las causas principales de la eficacia misionera de las primeras generaciones cristianas. Unidos en la fe y el amor, también los cristianos contemporáneos debemos responder con libre y creativa generosidad a la vocación universal a la santidad.

Per cert, MOLT BON ANY!!!

Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.